Alla inlägg den 9 november 2017

Av Bengt Bertilsson - 9 november 2017 06:00

Ringebäcken en lite bäck som rinner 100 meter ifrån farstutrappan är en lite fåra som slingrar sig fram genom landskapet

      

Ett par hundra meter norr upp hjälper vägverket till att hålla bäckfåran öppen (se foto)  Nedanför denna bit av  bäckfåran är det inte ens en bäck utan består av ett kärrområde (ca 200 m )  För att sen övergå söder åt åter till en bäck på nytt som avvattnar sen de ovanliggande närområderna och Ringsjörarna. Ringebäckens vatten flödar genom totalt 3 vattendrag innan det når havet Kattegatt efter 45 kilometer. Först är det Surtan och sen Viskan 

Det har berättats att på 50 - 60 talet fångade de bäcköring i bäcken och jag själv upptäckte dessa i början av 80 - talet av en ren händelse när jag var nere vid bäcken. Dessutom fann jag även flodmusslor och dessa finns bara där det finns värddjur i detta fall öringen 

     

Jag fick se något som glimmade till i bäcken och när jag gick närmare ser jag en fisk och att den levde inte insåg jag direkt. 

 

Så jag ställde mig bredbent över bäcken för att försöka fånga den visade den vara slemmig och gled hur min hand och jag fick jaga i fatt den längre ner i bäckfåran och slänga upp den i gräset

 

Hade inget måttband men min gångstav där finns ett måttband uppmätte jag ca 11 cm Den röda färgen på fenan är spegeljus av bladen genom fenan Notera buken är skadad och detta bör vara anledningen till dess död. Sen dök det upp en tanke, p,g,a, det finns ett kärrområde kan verkligen fisken vandra upp och ner i bäcken?
Eller är det inavelfisk jag sett i den övre delen av bäcken källa kanske 

Nu är det inte första gången jag lyckats dokumentera bäcköringen i bäcken 2015 vid denna tid såg jag ett flertal bäcköringar.
Om detta är en avkomma kan vi bara spekulera om  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards