Alla inlägg under september 2018

Av Bengt Bertilsson - 8 september 2018 06:00

Vilket svampår vi har fått. Vi var nog många som trodde att det var kört p.g.a torkan, men det verkar som de istället fått extra näring av detta. På en av alla mina skogsvandringar utmed skogsvägar fotograferade jag de jag såg. Några kan jag namnen på andra okända. Noterade också att svampar som växer på träd eller i dess närhet fanns det gott om. Fortsättning av svampskogen kommer imorgon 

                           


Av Bengt Bertilsson - 7 september 2018 06:00

Vilket svampår vi har fått. Vi var nog många som trodde att det var kört p.g.a torkan, men det verkar som de istället fått extra näring av detta. På en av alla mina skogsvandringar utmed skogsvägar fotograferade jag de jag såg. Några kan jag namnen på andra okända. Själv plockar jag bara kantareller. En ny bekantskap som jag inte fått vetskap vad det är dök upp också se sista bilderna 

                                           


Av Bengt Bertilsson - 6 september 2018 06:00

100 m längs dikeskanten och blomsterprakten finns där fortvarande kanske beror det också på torkan och att vägverket klippte ner allt innan midsommar som dessa blommar upp igen.

                      


Av Bengt Bertilsson - 5 september 2018 06:00

Slit och släp för en vedvägsstekel med en blomkålskrabbspindel och den enes bröd den andres död. Satt på farstutrappans terrass och fick se denna stekel springa på en av brädorna med sitt byte. Att det skulle vara dessa arter har jag fått hjälp av facebooks vännner i olika grupper
Den var flera gånger nere i springan men kom upp igen. Troligen så hittade den inte sina luktspår till sin boplats då bytet med största sannolikhet skulle grävas ner i sanden för mat till kommande generationer nästa år.

         

Av Bengt Bertilsson - 4 september 2018 06:00

Egentligen behöver vi inte åka bort för att plocka nypon när vi har nyponbuske på tomten.

 

Fast då skulle det inte bli så stor skörd utan dessa får mina vinterfåglar skörda om de vill ha dessa

 

     

Av Bengt Bertilsson - 3 september 2018 06:00

Mina vinterfåglar sår och skördar men de spara inte i ladorna utan äter upp det så fort de var mogna konstaterade jag när kollad hur det gått sedan förra kontrollen.

 
Konstaterade också att de måste vara akrobater för blomman hänger upp o ner har de rensat den nu. 

   

Av Bengt Bertilsson - 2 september 2018 06:00

En droppe ett underverk, livets vatten utan detta ingen liv

           

Av Bengt Bertilsson - 1 september 2018 06:00

Lekvad naturreservat i Berghem formerar sig runt Viskan med mäktiga trädformationer i de branta sluttningarna.

           

Vattnet passerar området ömsom stilla, ömsom sprudlande, förbi kvarnkanalen och kraftverksforsarna.

                                 

Där havsnejonöga och laxöring har lek- och yngelplatser. 

                               

Vegetationen på sluttningarna har ett eget värde i grovnande trädbjässar. Trädens utbredda grenar skyddar dessutom fiskarna mot bl a fåglar och förser vattnets invånare med mat, i form av insekter som faller ner från träden.

               

Lekvad naturreservat bildades i november år 2002.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards