Alla inlägg den 2 oktober 2019

Av Bengt Bertilsson - 2 oktober 2019 20:18

Kan det vara klimatförändringarna som gör att jag kan skörda jordgubbar i oktober månad eller kan det bero på att de förväxlat odlingssäsongen.

       
Idag 2 oktober planterade jag om i min rabatt där jag har jordgubbsplantor och planterade och plocka bort revor som täckte hela rabatten. Fann jag fullt mogna jordgubbar

Av Bengt Bertilsson - 2 oktober 2019 06:00

Kvadratspindel (Araneus quadratus) är en spindel som tillhör familjen hjulspindlar Ddenna dök upp när jag grävde i min rabatt. Detta var inte första gången jag såg en men det var ett tag sedan jag såg den så nära se länken på tidigare iaktagelse

             

Kvadratspindeln är mycket variabel till utseendet och förekommer i ett flertal olika färgvarianter, den kan vara gulaktig, grön, röd eller brun. Ett kännetecken för spindeln är den karakteristiska teckningen på bakkroppen i form av fyra ljusa fläckar som ser ut att sitta i en kvadrat. Benen är typiskt mönstrade med mörka band. En hona kan bli upp till omkring 18 millimeter lång, medan den mindre hanen blir ungefär hälften så stor.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards