Alla inlägg den 15 oktober 2014

Av Bengt Bertilsson - 15 oktober 2014 06:15

Bra karl reder sig själv. Ett gammalt ordspråk som kan sticka i ögonen när det sägs för det sägs också att bakom varje man sägs det stå en kvinna.
Vill inte låta skrytsam men här på farstutrappan kan jag ta mig friheter när jag upptäckt attman ska inte vara för beroende av andra” lär jag få äta upp detta när jag skryter jag lyckats.
Min älskade hustru är annars den som kan matkonsten alla regler och när hon är på rymmen så får jag visa mina färdigheter.
Av en trevlig granne har vi fått äpplen och hustrun har kokat mos ett flertal gånger fann jag idag vi glömt en kasse med äpplen i matkällaren och då detta var fallfrukt började några av dessa skifta färg.

Vad som flög i huvudet vet jag inte men jag tog upp kassen till köket och började skala och rensa bort kärnhusen. Lyckades få tag i hustrun och fråga henne hur jag skulle göra, men jag tror vi missuppfattade varandra ang receptet så jag plockade fram kokboken.
Visade sig bli 3 liter rensade äpplen och enl ett recept så skall jag ta en dl vatten till motsvarande mängd liter frukt och låta detta koka upp tills frukten är mjuk.
Sagt och gjort tog inte så lång tid förrän frukten var mjuk och sen skall den pressas. Hustrun hade tipsat mig att ta mixerstaven så bli det fin mos.  Vilket också stämde, nu brukar hustrun har syltsocker men se detta fanns inte i skåpet så det blev vanligt socker och enligt kokboken i stora mängder blev det socker efter behag då vi är så söta alla redan.

Slutresultatet.

 

Fyra burkar med god äppelmos, nu mätte jag inte så noga men ca 4 dl i varje

Mat
Av Bengt Bertilsson - 15 oktober 2014 00:15

Nog går det med lite fantasi att ser det ut som det växt både naturliga träklossar.

      

Plock i pinn i olika storlekar vid första anblicken.
 

Det är som någon stått och stoppat ner dessa i stubben.

 

Vad orsaken är till denna splittring får bli en ren gissning att det är åskan som slog i träden och därmed splittrades trädfibrerna 

   

Fantasin för mig att fantisera om att detta var ett växande brädträd där blankorna var färdigsågade i olika tjock och breddstorlekar.

Natur · Skog

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards