Alla inlägg den 19 mars 2015

Av Bengt Bertilsson - 19 mars 2015 06:00

Något är sjukt i alla fall för var är det denna älg har på ryggen?

    

En böld av något slag och i så fall varifrån kan denna kommit. Älgen kan ha en skada av något slag, men den kan också kanske blivit biten av älgflugan som sägs kan ge böldutslag.

 


Bilden har inte högsta kvallité p.g.a jag tog några kort tyvärr var avståndet ca 250 m blev det exklusiva bilder jag tog på älgen på kalhygget då det visar sig att denna älg har också skador och troligen en stor svulst/böld på ryggen. Har jag dröjt medvetet att publicera och efterfråga först eventuellt orsak tog jag kontakt med jägare och viltvårdare och båda anser älgen i detta fall en kalv säger dom ser frisk ut för övrigt. Sjuka djur brukar vara avmagrade men denna verkar inte lida av den mer än var nu en böld kan göra ont kan vara tillräckligt. Dock är jaktvårdare i området underrättade för att eventuellt hålla koll efter älgen.

   

Mina älgar jag haft här utanför har varit lite mystik kring. Troligen är detta den andra älgen av två som syntes i veckan varav den ena jag såg var skadad, som visade sig ha ett benbrott och denna avlivades och den var dessutom inflammerad att köttet gick inte att använda.

Den andra älgen såg jag bara skymten av är detta kanske denna som var är tillsammans med den andra älgkalven.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards