Alla inlägg under mars 2017

Av Bengt Bertilsson - 23 mars 2017 06:00

Svårfångade på bild sitter de ibland stilla framför en och vill bli fotograferade

   

Talgoxar i rimfrostlandskap

       

Av Bengt Bertilsson - 22 mars 2017 06:00

För ögat njutbart men inte ätbart

     

Av Bengt Bertilsson - 21 mars 2017 06:00

Björktickan är vanlig på stammar av björk i hela Sverige, och orsakar en kraftig röta. Fruktkropparna bildas på hösten, lever till nästa vår och är ljust gråbruna med vit undersida.

     
Tickan är lätt och porös som torkad, och har bland annat använts som kork till flöten vid fiske. Tickan användes förr ofta som nåldyna, ibland tygklädd. Den har också använts för att sticka in knivar och andra verktyg i vid förvaring, till exempel till rakknivar som
rakstrigel.

 

Den användes förr som medel mot myggor genom att den torkade björktickan eldades vid öppen eld.[10]

Ett annat sätt att använda svampen var dess röta i björkveden. Den rötade veden lär ha använts som polermedel i urmakerier på den tiden som klockor bestod av större mekaniska delar.

Av Bengt Bertilsson - 20 mars 2017 06:00

Ja visst gör det ont när knoppar brister. Varför skulle annars våren tveka? Varför skulle all vår heta längtan bindas i det frusna bitterbleka? Höljet var ju knoppen 

     

Ja visst gör det ont när knoppar brister.Varför skulle annars våren tveka?

Ur diktsamlingen "För trädets skull".

     

Av Bengt Bertilsson - 19 mars 2017 11:38

Söndagsmorgon - 6,6 i arla morgonstund soluppgång och rimfrost skapar solen tillsammans med moder natur ett frostlandskap värt att beskåda

     

Av Bengt Bertilsson - 19 mars 2017 00:15

Plötsligt ser jag naturen framför mig år ett konstigt ljus här över lyste upp mitt skogsbryn

   

Björken lyste som den stod i ett strålkastarljus.

   
Var det lite av lugnet före stormen för jag såg något i luften bakom träden som står nere vid Ringebäcken.

        
Visade detta vara något annat som kom från skyn 

   
lite magiskt här nu på kvällskvisten i Mark där det var lite läge för det goda livet ändå var det naturen som skapade detta för alla Markbor

             

Av Bengt Bertilsson - 18 mars 2017 05:15

Ute tassemarkerna på nytt och funnit det jag tror är tickor på en död ekstam. Som vanligt fotade jag och tänker inte mer att skulle kanske skulle tagit reda på lite mer fick jag återigen ge mig ut och ta reda på fakta och sen fråga mina vänner på facebook vad det var jag funnit.

                 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards