Alla inlägg under april 2019

Av Bengt Bertilsson - 18 april 2019 05:30

Kommunen har gjort påskfint i vattenfallet som är torrlagt så kajorna har hittat ett eget vattenfall 

   

Av Bengt Bertilsson - 17 april 2019 06:00

Lyckan var gjord, min brunnsspindel lever fast det är en källarspindel. "Meta menardi"

Jag öppnade brunnslocket till min djupborrade brunn och där satt hen troligen en hona då jag såg en kokong hängde även i brunnen.

 
Senast jag var nere i brunnen var 2013 och 2014 och man blir inte yngre kröp jag ner försiktigt. Det är inga större ytor att röra sig nere i brunnen så jag råkade stötta till kokongen men källarspindel den klarade sig.
Nu hoppas jag den lägger en ny kokong eller är det så att hon behöver en ny hanne för att para sig kan det bli problem då den var ensam

 

Av Bengt Bertilsson - 17 april 2019 05:45

I Kinna 3 stora kycklingar väl synliga vid järnvägskorsningen

 

I Skene har de fått 5 kycklingar, men dessa måste vi gå närmare för att se

       

Av Bengt Bertilsson - 16 april 2019 06:00

Vi plockade körsbär i somras och frös in dessa för att senare ta upp och torka i ugnen

   

75 grader och varmluft tog det ca 10 timmar att torka dessa på bakplåtspapper, viktigt att då och då röra om i bären då de annars torka vid

  


 


Mat
Av Bengt Bertilsson - 16 april 2019 00:15

Har de överhuvudtaget varit där uppe?

 
Det sägs att de varit där och förvisso åkte de därifrån så det kanske är svårt att se spåren.
Men nu kraschade de med en raket. Men jag kan inte se några spår av detta. trotts dagljus
De kratrar som syns nu i dagsljus de fanns där innan. Tittar vi sen när månen lyser så synt det inget heller.

Det är nog lite galet alltihop

Av Bengt Bertilsson - 15 april 2019 17:30

I Berghem har under helgen flera fått sina bilar och cyklar nerklottrade. Även busshållsplatsen har blivit nedklottrad

         

Någon har fått sin brevlåda sprängd. Cyklar som stått utanför fastigheterna har kastats ut på gatan och några cyklar har använt och hittade längre ner på gatorna. En cykel påhittades halvvägs till Björketorp.

 

Hembygdsföreningen har fått sin vägskylt övermålad

Av Bengt Bertilsson - 15 april 2019 06:30

Tre filmer av huggorm som solar sig i vårgräset 


 
 
 

Av Bengt Bertilsson - 15 april 2019 06:00

Åkermossen mer än sjö, men på kartor från slutet av 1800 - talet så finns det två vattendrag varav bara ett finns idag kvar på kartorna. En vacker rund sjö lik Ringsjöarna jag har i min omgivning lyste den b blå i solskenet vid mitt besök. Nu gick jag inte runt sjön då jag alla redan upptäckt jag gått fel och skulle vända. Men studera första bilden ser det ut som sjön ligger högt upp och det bör vara Surtans dalgång där granarna slutar.
En båt på andra sidan kan vara ett tecken på att det kan finnas fisk i den. Troligen i så fall inavelfisk likt Ringsjön då tillflöden inte finns enl kartor. 

     

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards