Direktlänk till inlägg 20 december 2019

Politik i det offentliga rummet

Av Bengt Bertilsson - 20 december 2019 06:00

Jag har haft förmånen som kommuninnevånare att få närvara vid kommunstyrelsen möte i höst ett antal gånger. Tyvärr så har jag inte behövt trängas på åhörarstolarna vilket jag beklaga. Hade gärna sett fler nämligen ta del av vad som framförs och vad politikerna säger.

Säger och säger det är förvånansvärt tyst från ett parti visserligen. Sen skall man inte prata bara för pratandes skull borde partiet ha en åsikt i viktiga frågor och ärenden kan jag tycka


Ingen kan hävda att vi inte har fått tillgång till ärenden då dessa ligger offentligt läsbara för alla via PDF filerna som jag gillar även om de är många visserligen. Kan/kunde jag som åhörare hänga med och t.o.m vara inläst inför Ks mötena när många ärende avhandlas som den 18 dec har gett mig kunskaper och vetskap som inte medierna skrivit/skriver om.
 
Då tänker jag främst på
Information om nulägesanalys Agenda 2030 Information om nulägesanalys av folkhälsoarbetet Information om nulägesanalys av tillgänglighetsarbetet i Marks kommun. Utredning av det totala stödet till bidragsberättigade föreningar, byalag och organisationer.

Gedigna utredningar och många vackra ord, men lite verkstad tyckte jag mig utläsa i förslagen. Vilket föranleder mig ställa en fråga hur tänker partierna och kommunen använda detta material mer än i den interna debatten och i nämnderna efter eget behag.

Nu pågår det diskussion förstod jag i kommunledningen hur kommunen skall sprider beslut och information på ett pedagogiskt sätt förhoppningsvist till kommuninnevånarna
Men jag hoppas oavsett att dessa utredningar inte får hamna i en byrålåda eller stanna i en nämnd. Utan värda att fler får kännedom om dess innehåll. Samtidigt som detta kan leda till ett politiskt intresse ett led i Folkbildning i kommunala verksamheter och hur framtiden skall utformas   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 11 april 15:30


Kallas för vikingargrav fast det är nog mer en vallgrav för infiltration av spillvatten från brunnen så blir det som en gravplats då blommorna kommer från tidigare planteringar på kyrkogården    ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards