Direktlänk till inlägg 27 mars 2022

Ved 2022 dag 5

Av Bengt Bertilsson - 27 mars 2022 07:00

Så kom dagen när sista stocken var sågad och min kompis har gjort ett bra jobb detta år. Men detta är nog sista året jag såga vår egna ved då kroppen tagit stryk rejält. Jag är morgontidig kl. 7 stod jag på vedbacken och jag har bara sågat till kl. 10 sen plockat och rensat upp efter har det totalt blivit 5 timmar per dag.
   

Mitt gamla såg ett Husqvarna 350 har verkligen varit på gott humör hela tiden så när som på att en mutter lossnade.
Summerade bränsleåtgången var endast 4 l och 1 liter sågkedjeolja. Lyckades dessutom slipa kedjan bra varje gång så jag behövde inte byta kedja som brukligt brukar behövas  

   
5 dagar jag är själv imponerad av resultatet och tidmässigt helt okey, 4 - 5 dagar brukar det ta beroende på väder. 22 kubikmeter har blivit 8 rader ca 4 m * 0,5 * höjden som inte är mätt men volymen har krympt

 

Blev det en liten hög med ved stumpar som blir bra som brasved senare.
 
Dessutom så blev det 6 säckar med sågspån lämpligt till täck material i vårt hallon bestånd  


Ved
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 30 april 05:30


Idag så har jag satt mina potatisar i jorden som först och hade jag kanske satt ner dessa i tid för de hade växt rejält i källaren, så kunde jag kanske    För På måndagsförmiddagen plockades årets första frilandsodlade färskpotatis upp av odlarna ...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 23 april 07:31

Pest eller kolera för skall vi tro experterna så förflyttar vi bara problemet    Själva mossan sprids vid mossrivning genom att "mossbitar" hamnar på nya ställen där kanske ingen mossa fanns. Där etablerar den sig om förutsättningarna finns. ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 22 april 05:30

Dags att rensa vinterförvaringen av jordguppsplantorna   Det som göms kom fram visar sig vara gamla planteringslådor med plantor som skall placeras ut senare         Men det fanns mer      Revor planterade i gamla pensé lådor  som...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 21 april 05:30

Troligen lagom till valborg så lär det bli ett hav av tulpan och liljor blommor i Bältespännarparken i Göteborg        ...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 20 april 07:15

En tur in till storstan och fotograferade på körsbärsblomningen i centrum som jag inte noterat innan vid mina tidigare besök i stan. Men detta kan bero på at jag inte varit där vid denna årstid.                       ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards