Alla inlägg under maj 2022

Av Bengt Bertilsson - 16 maj 2022 09:24

Vi satt i går och njöt av utsikten och solen här utanför farstutrappan. Plötsligt sa hustrun se vilken liten grön fjäril som sitter i gräset 

 

Först såg jag inte den i gräset då den smälte i i gräset. Frågan vi sen sökte vad är det för fjäril

 

Visade sig vara en Grönsnabbvinge 




Av Bengt Bertilsson - 16 maj 2022 06:00

På avstånd men första reaktionen var att den försöker beskydda den andra eller så är det uppvaktning. I värsta fall kan det vara ett försök att skrämma den andra

 

Fast reaktionen efteråt verkar inte säga vaken det ena som det andra 
 


Av Bengt Bertilsson - 15 maj 2022 06:00

3 blomställningar som jag plockade för att studera lite närmare. Den första är väl mest välkänd och det är den som bestämmer när skräddaren får ta semester 

 

Att varje dag gå ut i trädgården och se hur växtligheten sakta men säkert visar sina vårtecken är en upplevelse. Det är så många ögonblick att de inte går att visa på en gång. Kanske t.o.m hinner bomma ut när detta publiceras här på bloggen  

           

Av Bengt Bertilsson - 14 maj 2022 07:01

Vet inte vilken låt eller artist som deltager från Sverige och det skall bli skönt sen slipper jag höra detta spektakel som tjafsas om på tv och radio om rätt och fel låt gått vidare. 
 

Fast imorgon kommer det tjafsas om resultatet. 

Av Bengt Bertilsson - 14 maj 2022 06:00

En tidig vårbild från utsikten på farstutappan där morgondimman ligger som ett lock i skogsbrynet har solen letat sig igen framför terassen. 
 

Av Bengt Bertilsson - 13 maj 2022 06:00

Potatisen och övriga växter i trädgårdslandet skall också ha gödning. Fanns en säck över från förra året en 50 l säck står det tydligt på framsidan
 
Passade på när de sålde 4 säckar för 99 kr köpte jag även gödsel
 
Men vid hemkomsten så ser jag återigen LURAD eller som vän av ordning mer vill hävda du får väl titta på säcken. Då fråga jag var någonstans då 
 
Jo på baksidan där står det 40 liter jag måste som konsument vända och vrida på säckarna som ligger på pallen. Behövdes inte förra gången och då stod det inget på baksidan utan företaget vågade skriva detta på framsidan 
     
Billigt och inget att pruta på då alla verkar ligga i denna prisklass. Men skenet bedrar när jag vid hemkomsten upptäcker. Att producenterna lurat mig fast detta såg jag inte utan såg priset istället 

Av Bengt Bertilsson - 12 maj 2022 06:00

Men vilken vet jag inte och den var lite blyg också och huvudlös 

Men det visade sig vara en linslus och lyfte på huvudet  
 
Ett tips kan vara ung silltrut men vi får kolla vidare  

Av Bengt Bertilsson - 11 maj 2022 06:15

Harar (Lepus) är ett släkte i familjen harar och kaniner (Leporidae). Släktet omfattar ungefär 30 arter. Så plötsligt blev jag tveksam vilken art har jag fått besök av. Men nog verkar det vara en hanne och en hona 
         
Från början var det bara en av dessa som dök upp men plötsligt var de två och vem vet kanske blir det fler sen som dyker upp  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards