Alla inlägg under maj 2022

Av Bengt Bertilsson - 11 maj 2022 06:00

Och en slank man ditoch en slank man ner i diket! Nära på hur det nu gått till så lyckades vederbörande få upp bilen på vägen på nytt 

 

Livets väg är aldrig rak, även om raksträckan är ca 900 m har de lyckats komma utanför asfalten 
 

Av Bengt Bertilsson - 10 maj 2022 06:00

Torkan de två senaste månaderna sätter sina spår i naturen.
   

   
Den börjar bli lika extrem som 2018.

       

Av Bengt Bertilsson - 10 maj 2022 05:45

Varje dag ser jag att vattnet i Ringebäcken minskar och det börjar blir extremt torrt. 
         

Av Bengt Bertilsson - 9 maj 2022 06:15

Så dök den upp på gräsmattan och det är krig direkt och likt Sven Dufva skall ingen komma här förbi levande 

 

Ett klipp och så går det snabbast 

 

Av Bengt Bertilsson - 9 maj 2022 05:45

Uttrycket ”Mellan hägg och syren” sägs första gången ha använts av en skomakare som tog sin semester under denna period och satte upp skylten ”Stängt mellan hägg och syren”. 8 maj såg jag utslagen Hägg på ett av fälten bakom skogsbrynet, här på denna sidan verkar det dröja  och jag får vänta någon dag till verkar det som

 

3 olika fröställningar som jag fann som symbolisera våren i min omgivning just nu 
     
8 maj såg jag utslagen Hägg på ett av fälten bakom skogsbrynet, här på denna sidan verkar det dröja  
 

Av Bengt Bertilsson - 8 maj 2022 06:00

Från farstutrappan ser jag en misskött skog där björkslyn växer sig tätare för varje år. Fast även detta kan ha sina ögonblick som får mig att reagera och fotografera. Fast ibland så försvinner foton i mängden och så var fallet i detta. 

 
Vårsol i arla morgonstund den 3 maj såg jag björkslyn börjat grönska och lyser upp landskapet. Då jag sen hittade ett fotografi från samma datum fast 2021 i historiken kan jag jämföra hur långt efter eller före är våren 
 

Skillnaden är inte stor men något mer utslaget är det 2022 

  

7 maj så har det börjat grönska rejält 

Av Bengt Bertilsson - 8 maj 2022 05:45

Lite sol lite moln och vårkänslorna i björk och al nere vid skogsbrynet kan faktiskt se både fint som vackert ut om betraktaren själv tycker detta

   
Dök det upp en liten pippi-fågel plötsligt flygandes och den var inte lätt att fotografera i hastigheten

  Alträden lyser också lite speciellt i solskenet mot den mörka himmeln
 

Av Bengt Bertilsson - 7 maj 2022 17:30

Lilla Snigel Akta Dig så står det i barnvisan och det verkar som säsongen nu har kommit. Fast det krävs förstoringsglas för artt se dessa
 

Nu går det att beskära så det går se dom, men de finns där nu 
      

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards