Direktlänk till inlägg 6 april 2013

Nu kommer våren – på riktigt.

Av Bengt Bertilsson - 6 april 2013 20:23

Ett ryckte på ”bygda” hävdar att snart kommer våren och lite föraning tyckte jag mig ana vid middagstid när jag tittade upp mot himmeln. Molnen var lite tätare och solen lyste inte lika mycket och temperaturmätaren hade stundtals jobbit att komma upp i veckans siffror.

          

En dag på vedbacken blev det både jacka på och jacka av eftersom solen visade sig gick det inte att jobba sig varm när solen försvann. Hann jag och drängen min med att köra in ca 10 kubik torr fin ved som jag lagrat under pressning ute på trädgården för att fylla vedboden på nytt efter att eldat upp det som fanns där sedan förra året. Blir ett ryck i morgon också om nu ryggen orkar eller rättare sagt om vi orkar.

   

Efter 5 timmar slit och släp blev det ingång och detta lagom för plötsligt så händer det, det som SMHI förvarnat om regn. Först var det förvisso hagel men sen kom det några små skurar som blötte stengången åtminstone och den sista isfläcken på gräsmattan fick en dusch som kanske sätter fart på issmältningen.

 

Fast å andra sidan temperaturmätaren börjar närmar sig nollan och då blir det risk för svinhalt väglag i natt och i ottan då jag skall ut och köra. Dubbdäcken åkte av i går fredag men nya sommardäck och försiktighet råder istället, veden ligger kvar så det är ingen brådska hem.

       

Kanske får jag bättre bilder på kajorna när jag är framme, På taket på Skene lasarett sitter Kajorna som i Hitchcock film fåglarna på taket och jag försökte skrämma upp flocken men lyckades inte helt. Men där satt nog ett hundratal Kajor i eftermiddag när jag var framme.

 
 
Mikael

Mikael

6 april 2013 21:16

Hos mig åker sommarsulorna på på fredag
Fler byar med snöhagel ikväll så det är väl bäst att förpassa bilen till garaget, annars kanske dörren är svår att öppna i morgon bitti.

http://russulanatur.bloggo.nu

 
Ingen bild

Bengt

7 april 2013 06:30

Förhoppningsvisst kan vi också lägga in långkalsongerna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 23 april 07:31

Pest eller kolera för skall vi tro experterna så förflyttar vi bara problemet    Själva mossan sprids vid mossrivning genom att "mossbitar" hamnar på nya ställen där kanske ingen mossa fanns. Där etablerar den sig om förutsättningarna finns. ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 22 april 05:30

Dags att rensa vinterförvaringen av jordguppsplantorna   Det som göms kom fram visar sig vara gamla planteringslådor med plantor som skall placeras ut senare         Men det fanns mer      Revor planterade i gamla pensé lådor  som...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 21 april 05:30

Troligen lagom till valborg så lär det bli ett hav av tulpan och liljor blommor i Bältespännarparken i Göteborg        ...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 20 april 07:15

En tur in till storstan och fotograferade på körsbärsblomningen i centrum som jag inte noterat innan vid mina tidigare besök i stan. Men detta kan bero på at jag inte varit där vid denna årstid.                       ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards