Alla inlägg den 24 juni 2014

Av Bengt Bertilsson - 24 juni 2014 06:00

Kärt barn har många namn. Det finns de som säger blek kantarell andra sommarkantarell men det finns de som säger hasselkantarell, men någon källa på detta har jag inte hittat. Däremot har jag hittat som sagt kantareller och tyvärr så hade jag inget med mig att lägga dessa får de växa till sig till nästa gång jag har vägarna förbi.

 
Sommar kan bero på dessa finns redan runt midsommar i våra marker men annars växer kantareller allmänt i mossig barrskog eller blandskog, särskilt under försommaren märkte jag när jag var ute på senaste skogpromenaden.
Nu är jag ingen svampexpert men jag har noterat att de verkar växa lite överallt och är knappast kräsna av sig då de återfinns i många olika sorters skogsmarker, ofta längs skogsvägar och stigar, men även i björkhagar, i kanter av björkkärr har jag hittat kantareller.
Sen har det hänt att jag hittat inne i mörka och risiga granplanteringar gäller det att titta nedåt lite överallt.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards