Alla inlägg under maj 2019

Av Bengt Bertilsson - 24 maj 2019 06:00

Varje vår så säger jag nu slutar jag med min odling, men när våren kommer så sår och sätter jag grönsaker. i år t.o.m bytt ut flertalet av våra odlingslådor. Lagt täkbark runt för att slipa klippa gräset etc.

Sådde rekordtidigt i år och det har varit frost i princip hela tiden kom fiberduken att bli räddningen fast potatisen fick sig en liten chock och fick frostskador då fiberduken frös en natt.

Men nu när värmen kommit så växer det dess bättre när det gäller potatisen. Övrigt är väl si och så med men det syns vad jag såt utom i blomlådan där trivs ogräset mestadels

 

 

Av Bengt Bertilsson - 23 maj 2019 06:00

Kommer osökt att tänka på kommuns slogan "Läge för det goda livet"
Hustrun och jag sitter på vår Farstutrappan och ser våra svalor sväva över oss. Sädesärlorna går här framför oss och jaga flygfän. Svartvit flugsnappare flyger ut och in i en fågelholk. Övriga sjunger och kvittrar och det är en hel orkester vi hör.
Vi satt där och njöt då plötsligt hör vi göken gala i öster, både en och flera gånger, samtidigt som solen tittar fram mellan molnen.

Så detta med pensionärslivet kan vara gött att leva 

Av Bengt Bertilsson - 22 maj 2019 06:00

Seatons kulle eller mer som kanske mer säger Hyltenäs kulle i Marks Kommun är magnefik och sevärd

                   

Av Bengt Bertilsson - 21 maj 2019 06:00

Tidig vår och vägdiket var fullt med grodygel i våras. I början av april såg jag vägdiket var fullt med grodyngel. Men det skulle bli bakslag på våren för den 20 april var bäcken fryst men under isen fanns det grodyngel se länken

         

Det gick någon vecka och jag blev nyfiken hur hade det gått med grodyngelskläckningen, klarade de infrysningen 

 

Det var ingen vacker syn jag fick se utan en sörja av allt och inga yngel syntes till. Tiden har gått och ett nytt besök i slutet av veckan visade det sig att det blev inget grodyngel år i år

 

Syns inga yngel i vattnet eller i dess närhet som tyder på att det blev några detta år

  

Av Bengt Bertilsson - 20 maj 2019 06:00

Minns ni björken som i många år bara var en hög stubbe detta var 2015 men den såg ut så här lågt innan och jag följde den mellan 2013 - 2014 se denna länk Dock verkar den var död nu efter förra årets torka.

Bakom björken har det dykt upp ett nytt träd jag inte notera tidigare som jag en dag får gå och se vad detta är för något

     

Av Bengt Bertilsson - 19 maj 2019 06:30

Våren har kommit till Ringsjön och jag och hustrun tog oss en promenad runt sjön tidigare i veckan. Detta var faktiskt första gången hon gick runt sjön och denna stig runt sjön är vacker och nya vyer öppnar sig för den som aldrig gått här. Det var faktiskt första gången jag även gick stigen på våren.   

   

Av Bengt Bertilsson - 19 maj 2019 06:00

En strid om luftherraväldet ovanför farstutrappan har utspelats flera dagar och till slut lyckades jag fånga detta på bild fast det kan vara lite svårt att se detaljerna.

Att se de denna stridstrid live var fantastiskt. Korpen verkar vinna striderna då den flyger hem till boet som finns i närheten.

Första gången var det bara en ormvråk som fick ge sig iväg. Senaste striden var det två ormvråkar istället, varav den ena var passiv hela tiden.

Efteråt steg båda ormvråkarna långt upp i luften och verkade sväva på den uppåtstigande luften och snart var de bara en lite svart prick, vilket var också mäktigt att se 

       

 

Av Bengt Bertilsson - 18 maj 2019 06:15

Vid första anblicken såg det ut som snö ligger på marken när jag och hustrun var på besök på Seatons kulle eller mer som kanske mer säger Hyltenäs kulle här i Marks Kommun.Nu var det dock inte snö utan troligen Aspfrön fast det låg mest i bokskogen

                             

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards