Alla inlägg under maj 2019

Av Bengt Bertilsson - 17 maj 2019 05:30

Hustrun hon är en matmor som är intresserad av att testa lite udda maträtter kan jag tycka för vad sägs om solskenssirap men maskrosblommor samt syltsocker och citron så blir detta en delikatess som få har kanske smakat på

   

Skölj blommorna snabbt i kallt vatten, ner med dem i en kastrull och fyller på med vatten så att det precis täcker blommorna.

River skalet från citronen och klämmer saften ner i vattnet, blandar väl.

 

Låt det småkoka i 20 minuter innan jag silar av och låter blommorna rinna av.

   

Koka upp saften återigen och sockra med syltsocker.

Låt småputtra tills vätskan blivit något seg och simmig.

   

Solskenssirap kan du sen använda till smaksättning till gröt, fil grönsaker marinader och som te, Låt fantasin få testa dig fram


Mat
Av Bengt Bertilsson - 16 maj 2019 06:00

Nässlor ett ogräs för flertalet men inte för alla. Hustrun är en som gillar detta då hon går ut och plocka dessa och tycker det är roligt också, det som jag själv ser som ett ogräs i trädgården.

Dock efteråt kan jag konstatera att det blir en mustig soppa nyttig, enkel, snabblagad och magiskt krämig soppa.

   

Skölj nässlorna noga, ta bort ev rötter och grova delar.

   

Koka upp hälften av vattnet och salta lätt. Lägg i nässlorna, koka 5 minuter.

   

Sila av kokvattnet och spar det. Hacka nässlorna fint.

   

Fräs margarin och mjöl i en kastrull och späd med nässelspadet. Smula ner buljongtärningarna och späd med resten av vattnet. Koka ett par minuter.

   

Tillsätt nässlorna och grädden. Smaka av soppan med salt .

   

Skall du inte äta den direkt går det utmärkt att frysa den. Sen bara att ta upp och smaka på våren på nytt genom att servera den het och nykokt med en ägghalva i tallriken. 

Mat
Av Bengt Bertilsson - 15 maj 2019 06:00

När vi tittar ut så ser det nästan ut som snö faller mitt i maj men så är det inte. Utan det är pollen som flyger i luften och lägger sig på gräset som likna faktiskt snö ändå.

   

Av Bengt Bertilsson - 14 maj 2019 06:00

Årets blåbärsskörd kan bli bra, trotts frost de flesta nätterna denna maj månad så verkar blåbären klara sig ute i skogen, fast detta kan vara lokalt som jag hittat blåbär  

   

Av Bengt Bertilsson - 13 maj 2019 06:00

Normalt brukar Ringebäcken vara full av dessa men i år så är de fåtaglig i bäckkanterna. Jag såg denna blomma tidigt i denna månad men väntade på att det skulle bli fler men så icke. Lite ironiskt kanske men kan detta kanske beror på torkan förra året då bäcken var torrlagd  

 

Av Bengt Bertilsson - 12 maj 2019 06:00

Årets första åskväder och det sa poff i datorn. Kom en knall och den var nära och utan förvarning mer än att det kom en häftig regnskur som borde varit en förvarning när man är efterklok. Men nu är jag ute i blogvärlden på nytt.  

Av Bengt Bertilsson - 9 maj 2019 06:00

Det finns hopp om en sommar när jag hittade årets första Liljekonvalj blomma 

   

Av Bengt Bertilsson - 8 maj 2019 06:00

Persolingen kommer jag inte att sakna den. Om spelbolagen är rädda för att förlora så kan väl spela innan och vinna en jackpott på flera miljoner. Eller så får de bonusar att spela för.

 

Trött på spelreklam i tv? Då låter kanske ett totalförbud mot spelreklam som rena drömmen – men för svenska mediebolag som lever på intäkter från spelbolagen som köper reklamen vore det snarast en mardröm.

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) meddelade i förra veckan att han vill skärpa reklamreglerna för spelbolagen ytterligare. En utredning får nu fritt mandat att arbeta fram förslag på hur spelreklamen kan begränsas ytterligare. Ett totalförbud mot spelreklam kan bli aktuellt.
”Om utredaren gör bedömningen att det är det som krävs har utredaren möjlighet att föreslå det”, sade Shekarabi vid pressträffen.

Om ett sådant förbud skulle bli verklighet får det negativa konsekvenser för svenska mediebolag. 2018 köpte de svenska spelbolagen reklam för 7,3 miljarder, enligt siffror från Sifo. Av dessa lades 3,8 miljarder på tv-reklam.

– Det är främst tv-kanalerna som riskerar att förlora pengar på detta. Tappar tv-kanalerna 3,8 miljarder i reklamintäkter är det ett betydande tapp, säger Lars Näsström, ansvarig för reklammätningar på Sifo.

Blir det ett generellt spelreklamförbud drabbar det i längden alla medier, säger han.

– Då påverkas alla medier som har spelreklam, även utomhusföretagen tappar på det. Men i och med att hälften av reklamen köps i tv-kanaler och upp emot 25 procent i digitala medier påverkas dessa i störst utsträckning.

Jeanette Gustafsdotter, vd för branschorganisationen Tidningsutgivarna anser att regeringen har handlat lite för snabbt och inte gett branschen och lagstiftningen tillräckligt med tid. Hon har svårt att se att totalförbudet skulle bli verklighet.

– Men vi kan konstatera att det är väldigt olyckligt om det blir så. Det är intäkter som försvinner, kanske främst för tv-bolag och inte i lika hög utsträckning tidningar. Men det är dock en viktig intäkt, alla intäkter för tidningarna är viktiga i dag. Dessutom har vi en kommersiell yttrandefrihet och den bör inte inskränkas, säger hon till TT.

Ett av Sveriges största kommersiella tv-hus, Discovery Networks Sweden, där kanaler som kanal 5, kanal 9 och tjänsten Dplay ingår, befarar att ett totalförbud mot spelreklam skulle få konsekvenser för bolagets framtida investeringar.

– Om möjligheterna för våra intäkter försämras oavsett bransch innebär det att vi behöver se över de investeringarna vi gör i svenska produktioner. Men jag hoppas och tror att vi inte kommer så långt, och att branschen tillsammans kommer att lösa det hela genom självreglering, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör på Discovery.

TT har även sökt Nordic Entertainment Group (NENT) där Viasat, TV3, TV6 och TV8 och strömningstjänsten Viaplay ingår. De kommenterar i ett mejl:

 

Så mycket la spelbolagen på reklam 2018

2017 köpte de svenska spelbolagen reklam för 5,5 miljarder, 2018 ökade siffran till 7,3 miljarder, enligt siffror från Sifo. Av de 7,3 miljarderna läggs 3,8 miljarder på tv-reklam.

Siffrorna gäller för all spelreklam från lotterier av olika slag och Bingolotto. Under 2018 gick hälften av reklamen till tv, och 25 procent till digitala medier. Print, utomhus och annat delar alltså på en fjärdedel.

Cherry AB var den största annonsören av de svenska spelbolagen, och förra året spenderade bolet totalt 1,5 miljard kronor på att köpa reklam. Den näst största annonsören var Kindred Group som spenderade ungefär 950 miljoner på reklam.

Svenska Spel är den tredje största reklamköparen och köpte 2018 reklam för 550 miljoner kronor.

Efter dem kommer bolaget Global Gaming Malta, 350 miljoner, och ATG, 325 miljoner.

Källa: Kantar

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards