Alla inlägg under maj 2019

Av Bengt Bertilsson - 7 maj 2019 06:00

Så var årets semester slut den 27 april fann jag häggen utslagen och den blommar fortvarande 

 

Den 6 maj fann jag årets första syren blommar och det är lite som de säger det skiljer ca en vecka och nu är semestern slut och det blev en kall semestervecka men varierande väderlek där vi t.o m fick uppleva snö 

 

Av Bengt Bertilsson - 6 maj 2019 06:00

En viltolycka inträffade här utanför tidigare iveckan. Vaknade strax efter kl. 21 av en duns på vägen är utanför mellan Hakom Berghem. Hörde dock inte den stannande. Några minuter senare så hör jag en bil stanna här utanför. När jag tittade ut så hade denna kommit en vit bil från Berghems hållet och stannat. 

 
En person hade varit ute och tittat och hoppade in i bilen och svängde upp på vår uppfart och vände mot Berghem på nytt.

   
Kvar på platsen finns endast hårtussar så vederbörande har troligen tagit hand om det påkörda djuret. Eller är det som flera hört av sig under veckan. Räven har kanske varit framme och kalasat. Vi har också Korp bon i närheten kan de också snabbt plockar ull från djuret som troligen är en hare.

Av Bengt Bertilsson - 5 maj 2019 06:00

Kollade för dagar sedan min trädgårdsodling och blev glad när jag såg under min fiberduk syntes en av vårprimörerna. Fast den ena har bara krypt upp från jorden inre är detta rekord. Mast undra hur det gått när snön låg där över igår har jag inte hunnit kolla upp ännu. 

 

Det andra var klar för första skörd, men den låg under snön såg jag igår

 

Av Bengt Bertilsson - 5 maj 2019 05:45

4 maj och vaknade till att det var snötäckt utanför 

                       

Av Bengt Bertilsson - 4 maj 2019 06:00

Nattfrost i maj är inte unikt men varje år så är det en överraskning ändå. Vaknade av att det var frost på marken 

 

Temperatutmätaren visade -4,9 men en sol värmde snart upp omgivningen och de nyutslagna björklöven lyser i morgonsolen glans 

 

Katten vågade sig ut och låg på gräsmattan, men hen har gett upp jakten på  sädesärlan då den håller koll på katten

 

Framåt förmiddagen blev det behagligt i solskenet ute på terrassen där temperaturen steg till + 17 som mest började det tona upp sig framåt middagstid

   

För att på eftermiddagen bli både höstlikt och vinteraktigt med både snö och hagel

     

Av Bengt Bertilsson - 4 maj 2019 05:45

Tror aldrig jag sett så mycket hängen som detta år eller så har jag inte tittat så noga efter tidigare år. Nu sägs detta bero på att det var ett torrår förra året och därav producera björjen mer fröhängen året efter

     

Av Bengt Bertilsson - 3 maj 2019 06:00

Ser ut att kunna bli ett blåbärsår i år, fast då får det inte bli frost vilket vi går inte säkra för än

 

Av Bengt Bertilsson - 2 maj 2019 20:31

Molnhimmeln har sett lite hotfull och mörka moln har donat upp sig har solen försökt att visa sig. Värmen är som bortblåst och i skrivande stund endast + 3,6 lär frosten komma i natt

           

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards