Alla inlägg under mars 2013

Av Bengt Bertilsson - 14 mars 2013 07:45

Snart är det tabberras på mitt förråd av goa Wienerbröd   och De sista smulade idag.
  Tillsammans med lantbröd med fullkorn och fiber har jag ett litet förråd åtminstone vecka  

Av Bengt Bertilsson - 13 mars 2013 12:41

Erhöll en reklamtidning utgiven av BT bestående av 52 sidor samtidigt en papperstidning med nyheter bestående av 40 sidor. Skrev jag en kommentar till denna nyhet de presentera på sin webbsidan
Med risk för att få kommentaren borttagen trista jag att det hade varit bättre vi prenumeranter erhållit en dagstidning med lika många nyhetssidor som vi fick idag Dagens BT bunt den var tjock som en bok och nu tänkte jag nu blir finns det många nyheter. Visade det sig vara de vanliga nyhetsdelarna 2 * 20 sidor plus en annonsbilaga som enligt informationen är ”HELA DENNA BILAGA ÄR EN ANNONS FRÅN BORÅS TIDNING” Nu betalar tidningen sina egna annonser och kallar detta ”BJUD BT.se” och när jag räkna antal sidor 52 sidor 12 mer än själva nyhetsbilagorna


Bt svarar
Bjud BT-bilagan är som Bengt Bertilsson så riktigt påpekar en annonsbilaga som utkommer vid ett tillfälle och en jämförelse med BT:s dagliga utgivning av en dagstidning är tämligen meningslös. Jag anar dock en längtan efter mer nyhetsmaterial från BT i Bengt Bertilssons inlägg och det är förstås glädjande. Det har dock skett en förändring, inte bara på BT utan i hela branschen, i synen på hur en dagstidning ska se ut under veckorna kontra helgerna. Många är de läsare som hör av sig och vill ha mer koncentrerade tidningar under veckorna, då tiden är knapp, och mer och längre läsning under helgerna. Detta uppfyller numera BT med råge. På helgerna presenterar vi förutom de ordinarie tidningsdelarna även helgbilagan Hela Helgen och bostadsbilagan BT Bostad. Alldeles nytt är som bekant också att alla våra prenumeranter kan ta del av hela papperstidningen på datorn, i läsplattan och och mobilen – en stor fördel när man till exempel är på resande fot.
Stefan Eklund
chefredaktör


Mitt svar blev
En mer koncentrerad tidning under veckorna snart dags att utge en del t.o.m då BT håller på att snart halvera sin papperstidning i den takt BT nu genomför sin marknadsförning av framtidens tidning. Den 7 febr. bestod BT av 2* 24 sidor Den 11 och 12 mars 2 * 20 sidor. Jämfört med 2005 innehöll den 2 * 32


Fotnot Visst samhället förändras men tror verkligen BT överlever som papperstidning och erhåller prenumeranter i framtiden och sen är stolta för sin reklamtidning borde de kanske överväga att bli en grattistidning och dela ut den till alla hushåll i sjuhäradsbygden och sen satsa på som annonsblad för nyhetstidning det vill jag knappast kalla BT längre.


Av Bengt Bertilsson - 12 mars 2013 13:53

Bråttom har hon inte att komma in fast hon satt där bredvid utegranen och vaktade och väntade på att husse skulle öppna ytterdörren.


Sakta men säkert och han där uppe skapade ingen brådska, sa bara vi skulle skynda oss. Var sak har sin tid och husse han kan vänta för först skall hon lukta så ingen annan katta varit framme.

Av Bengt Bertilsson - 12 mars 2013 13:43

Nu tar jag tabberras på allt som jag vet mina ”pjoddar” tycker är smasken och någon julgodis och ischoklad är inte aktuellt förrän om 9 mån och då har datumen på Cocos fetts paket har då gått ut.

  Fyllde mina två automater där talgbollar och jordnötter annars varit födoämne under vintern med smulad Cocos.

Gick sen in och hämtade mig en kopp kaffe och satte mig på farstutrappan och vänta på första gästerna
                      

Hann jag inte ens ta mig första slurken förrän första gästen anlände till automaten.
       
Sen kom de inflygandes en efter en.

           
Några gäster fick dock nöja sig med smulorna på marken. Andra mer försiktiga och ville inte visa sin nyfikenhet helt öppet inför kameran. Men sen när jag gått in så satt även hackspetten där och mumsade.

Av Bengt Bertilsson - 12 mars 2013 09:41

En fantastik morgon, förvisso visade ute temperaturen på minus 14 i arla morgonstund och det bet till i kinderna när jag första gången var ute. Dröjde det inte så länge innan energilampan tittade upp över skogsbrynet och solstrålarna fick rimfrosten i buskar och träden att gnistra nere vid bäcken.

I takt med energilampan gör sitt så blir det härligt att sitta där ute på farstutrappan och beskåda mina ”pjoddar” som fortvarande kommer talrikt varje dag och får sitt energiintag tillgodosett.
Jag kisar upp mot mina bokträd där jag hör hackspettarna sitter och kivas, fast se de var svåra at upptäcka i motljuset.
Då jag får höra ett herrans liv till vänster om mig istället vänder jag blicken och vrider snabbt över till film för där finns ett gäng till hackspettar och de är inte riktigt sams.

Några som mer samsas var mina Stjärtmesar.
OBS det gick inte att blanda foto och film på samma inlägg se foto till denna text på

Naturmorgon på farstutrappan i arla morgonstund

Av Bengt Bertilsson - 12 mars 2013 09:36

En fantastik morgon, förvisso visade ute temperaturen på minus 14 i arla morgonstund och det bet till i kinderna när jag första gången var ute.
  Dröjde det inte så länge innan energilampan tittade upp över skogsbrynet och solstrålarna fick rimfrosten i buskar och träden att gnistra nere vid bäcken.
 

I takt med energilampan gör sitt så blir det härligt att sitta där ute på farstutrappan och beskåda mina ”pjoddar” som fortvarande kommer talrikt varje dag och får sitt energiintag tillgodosett.
 

Jag kisar upp mot mina bokträd där jag hör hackspettarna sitter och kivas, fast se de var svåra at upptäcka i motljuset.
 

Då jag får höra ett herrans liv till vänster om mig istället vänder jag blicken och vrider snabbt över till film för där finns ett gäng till hackspettar och de är inte riktigt sams.
OBS det gick inte att blanda foto och film på samma inlägg se filmer till denna text på

Naturmorgon på farstutrappan i arla morgonstund live.

Av Bengt Bertilsson - 12 mars 2013 07:26

Skulle inte klagat på BT märker jag för idag så fanns det ingen BT i brevlådan. Däremot så fann jag GP istället. Den verkar vara tunn också numera men i arla morgonstund så gick det inte att kolla antal sidor i den.
Min granne han är nyhetsnörd så han har både GP och BT så jag lyfte på hans brevlåda för att kolla om han fått BT och i hans låda ligger två BT men ingen GP. Då förstod jag tidningsbudet lagt fel så det var bara att byta ut tidningarna.

Dagens BT bunt den var tjock som en bok och nu tänkte jag nu blir finns det många nyheter. Visade det sig vara de vanliga nyhetsdelarna 2 * 20 sidor plus en annonsbilaga som enligt informationen är ”HELA DENNA BILAGA ÄR EN ANNONS FRÅN BORÅS TIDNING” Nu betalar tidningen sina egna annonser och kallar detta ”BJUD BT.se” och när jag räkna antal sidor 52 sidor 12 mer än själva nyhetsbilagorna
Tänk det går utför för BT koncernen som först beklaga sig över att annonsintäkterna minskar numera betala sina egna annonser i sin egen tidning.

Av Bengt Bertilsson - 11 mars 2013 19:02

Dagens BT 11 mars bestod av 2 * 20 sidor och det är nyhetstorka och dagstidningen tar död på sig själv. Vi betalar ett högre pris och får mindre antal sidor i tidning idag än förr. Jämfört BT från den 21 april 2005 betalade vi 1840 kr helår lösnummer 10 kr och jämförelse med dagens BT betalar vi 2424 kr lösnummer 15 kr Storleksmässigt lika stora.
Sidantal 2005 var 2 * 32 sidor, totalt 64 sidor. 2013 är 2 * 20, totalt 40 sidor.
Idag utkommer extra tidningar på lördagar och söndagar med bl.a radio och tv bilaga och söndagsbilaga med mestadels innehåller hus reklam.
Sen hävdas det att vi läser nyheterna via andra medior och detta är nog också sant men inte hela sanningen. Då både tidningen och journalistiskt blivit allt sämre då vi får färre nyheter via dagstidningarna. Beror detta på att samproduktion och nyheterna är exakta samma nyheter i flera tidningar när vi jämför tidningarna är det samma ägare som står bakom tidningarna. Antal journalister lär också blivit mindre i antal både ute på lokalredaktionerna som på central nivå.
Vilket går att avläsa i antal lokala sidor. Jämförelse mellan 2005 Marksidan bestod av förstasidan i del 2 och sen totalt tre sidor. Dagens Marksida finns i del 1 sidan 10 och består av en sida. Borås 4 sidor. Jämförelse med 2005 Borås 10 sidor totalt varav 8 sidor plus en reklamsida och en stad runt sida.
En annan sida där text storleken och innehållet blivit förändrade är på sportsidan och spelsidan. Dessutom hävdar dagspressen intäkterna minskar och radio, tv och grattis tidningarna utbredning tar annons intäkter från dessa är en sanning också då tidningen 2005 innehöll fler annonssidor.
Nyheterna via webben är begränsade i sin mängd upplevs ändå många gånger som viktiga nyheterna och lättare och billigare för läsaren vid första betraktelsen. Så varför då betala en dyr papperstidning som vi kanske bara mestadels bläddra igenom. På sin höjd stanna på lokala sidan och några andra rubriker som intresserar ögat. Tidningen erbjuder numera alla prenumeranter att läsa tidningen via webben och det finns ett alternativ som är något billigare vilket nog många i framtiden kommer att övergå för varför betala dyrt för en papperstidning som dagen efter är historia och returpapper.
Många upplever dagstidningen består allt mer av reklam också och vi betalar mycket för reklam via våra medior. Det som sen hävdas bara är några kronor i månaden är inte bara ett bara utan många bara och det vi tror är gratis är inte gratis. Vi betalar dyra pengar varje månad i kostnader till tidningar, telefoner, reklamkanaler och internetuppkopplingar m.f.l Tillsammans blir det många kronor som knappast kan räknas som BARA några kronor Kanske vi bör ställa oss frågan var är det värt idag att vara uppkopplad med världen.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards