Alla inlägg den 5 november 2014

Av Bengt Bertilsson - 5 november 2014 11:03

Varit i boa och fick se att det låg rimmat sidfläsk i disken och direkt blev jag sugen på rullsylta. Samtidigt så kommer jag att tänka på tiden som charkuterist och styckare att vid denna tid på året och fram till jul rullades det och kokade syltor i massor. 

Rullsylta kan göra på många sätt men jag gör den enklaste varianten om det är så att sidan är lätt att rulla ihop. Fast ibland måste fläskbiten delas/skäras med ett snitt och sen rullas ihop. Nu var fläsket rimmar eller som de sa förr saltat, men det går lika bra med färskt fläsk också.

 

För att få den goa smacken på rullsylta strör jag efter behag vitpeppar och kryddpeppar på fläsket, hade det varit färskt fläsk även salt. Sen snörar jag ihop fläskbiten med bomullssnöre och lägger syltorna i en gryta med vatten. I grytan lägger jag några lagerblad några vit och kryddpeppar korn.

 

När vattnet börjar kokar skruva ner värmen och lått vattnet sjuda i minst en timme eller tills du kan köra en koksticka genom fläsket då är det färdigt, finns de som använder sig av temperaturmätare och då lär temperaturen visar ca 75 grader tror jag.

 

Jag låter syltorna ligga kvar i grytan tills vattnet svalnat. Därefter gör jag en saltlake och där saltar jag efter behag genom avsmakning. Tänk på att fläsket är salt och salta du för mycket kan du tvingas avsalta syltorna istället innan du skall äta dessa

 

Efter ett dygn blir det dags att avsmaka syltorna, skär några skivor och lägg dessa på en brödskiva, lite senap eller rödbetor på förhöjer smakupplevelsen.

 

Sen vän av god ordning, rullsylta är en tradition, som är vanlig på det svenska julbordet, men det smakar lika gott oavsett tidpunkt på året.

Mat

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards