Alla inlägg under mars 2015

Av Bengt Bertilsson - 16 mars 2015 19:37

Kan meddela att den skadade älgkalven är skjuten som jag skrev om igår. Jag såg att de kom här utanför vid 9-tiden på morgon med hund och efter bara ca 30 min så hörde jag ett skott.
Hunden fick snabbt upp vitringen på älgen och efter ståndskall av älghund kunde de skjuta den. Älgen var svårt skadad bland annat var ett framben helt av den gick inte att använda till mäniskoföda och får grävas ner.

Av Bengt Bertilsson - 16 mars 2015 00:15

Förr sa man ”Ved ska klyvas före påsk. Annars går dymmeln i veden” Detta är avklarat förr nu är årets ved uppsågad och klöven eller är den klyvd?

 

Oavsett efter många timmar slit och släp ligger den nu i 18 upplagda lavor den som vill räkna volym ca 2,5 m långa och 0,5 m bredda

Det tog 16 dagar att såga och klyva veden, men skulle jag räkna på effektiv arbetstid skulle jag tro det gått att fixa på 6 dagar.

Nu säger de som finns i min omgivning att det kunde varit färdiga snabbare om tjurskallen på vedbacken bett om hjälp och definitivt skulle han mår bättre även om visa delar av kroppen är obotliga.

Jo förvisso men då skulle detta innebära att jag skulle anpassa mig efter annars tider när dessa var lediga, dessutom skulle barnen i detta fall lägga sina projekt åt sidan för att hjälpa far sin. Det är förstås schangtilt erbjudande men jag är som sagt tjurskallig är det bättre jag går ut och kör skiten ur mig några timmar om dagen så får jag det gjort som jag vill ha det gjort och detta sitter nog i generna.

Vedklavarna är krysslagda för att torka bättre och skall få ligga här och sola sig till sommaren. Brukar lägga en presenning som skydd över den sen om det blir en blött vår och försommar, gäller bara att det finns bra luffgångar så luften torkar ut veden.

Där efter kommer den att fraktas till vinterförvaring där den skall ligga minst ett år innan den hamnar i vedboden och senare i källaren för att ge energi och värme i huset.

Av Bengt Bertilsson - 15 mars 2015 18:58

Ni minns kanske blogginlägget om en älg i arla morgonstund som hälsade på tidigare i veckan. Ikväll vid 18-tiden fick jag återigen se detta ståtliga djur fast denna gång älgar.  


Skymningen gjorde sig dock påmind men som tur hade bilisterna som färdades här utanför upptäckt dom och saktade ner farten. Några t.o.m stannade för att se dom.

Älgarna kom gående västerifrån över betesvallen som finns här utanför och var på väg att korsa vägen för att komma över till kalhygget. Ena djuret till synes storleksmässigt en älgko hade den hunnit över och stod lite dolt från min synvinkel ute på kalhygget. Kvar ute på betesvallen går det till synes en mindre älg i storlek uppfattade jag detta som en fjorårskalv.  Gick och gick kanske fel att säga då den linkandes på ena bakbenet. När den sen skulle hoppa över två stängsel var det med nöd och näppe den klara detta.

När de sen båda kommit över ser jag de går över kalhygget varav den mindre verkade vara plågad av sin skada

Om det var ena älgen jag såg tidigare i veckan så har det hänt något tänkte jag i mitt stilla huvud kan den blivit påkörd men klarat smällen på bekostnad av en rejäl smäll på ena lårbenet.

 

Av Bengt Bertilsson - 15 mars 2015 05:15

Min pelargonodling har sett bättre dagar och nu har det fått stå uppe på andra våning i ett fönster och på ett bord under hela vintersäsongen mer eller mindre för fäfot.

     

Visserligen skall de inte ha för varmt men det har det haft och vatten skall ges sparsamt och det erkänner jag det har de fått

     

Men nu skulle det bli ordning och reda på odlingen för det är hög tid för att plantera om och ta sticklingar för att få fram nya plantor att plantera ut till våren

   

Klippte ner och tog skott och sen blir det att avvakta om sticklingarna tar sig så det går att plantera, samt de där pinnarna som sticker upp undrar jag om dessa överlever.

Av Bengt Bertilsson - 14 mars 2015 05:15

En verkligen ha, ha upplevelse utöver det vanliga fick jag uppleva igår där jag stod och tog hand om middagsdisken och tittade ut genom köksfönstret dyker det upp vilda djur där ute på kalhygget.

 

Först tittade jag inte så noga för jag trodde det är väl ett rådjur som kom gående i gräset och småbuskarna det är ändå 250 m bort till skogsbrynet.

       

När sen det hoppade upp på den stora stenen då förstod jag att detta var Micke Räv själv som stod där.

 

Efter en stund hoppade den ner och jag trodde nu går den sin väg  

Middagssolen var nog skön där den stod och solade sig för plötsligt så la den sig i gräset

 

Jag såg genom kikaren att den började tvätta pälsen och till synes mådde gott där den låg.

 

När putsningen var färdig förflyttade den sig något och la till ro och som synes verkade sova. Jag kunde  studerade den under ca 30 min men när jag plötsligt hade blicken på göromål här inne då smet den iväg

 

Av Bengt Bertilsson - 13 mars 2015 05:30

Läste att jägarförbundet har en tävling där jägarna får olika poäng för vilket vilt djur de skjuter. Nu skjuter jag inte mina vilda djur jag ser utan försöker fånga de på bild istället. Tidigare i veckan ett rådjur och nu

 

Lyckadas jag fånga en Älg som stod plötsligt där ute på kalhygget och jag kunde se den från mitt köksfönster där jag stod och diskade morgondisken.


Av Bengt Bertilsson - 13 mars 2015 00:15

Den första detta år och tyvärr inte den sista har jag lärt mig med åren att katter kan inte låta bli.

   Katten utsläppt i arla morgonstund som vanligt och ofta springer hon bara runt knuten och vill in för att få frukost. Idag kom hon inte direkt och jag tänkte inte så mycket på detta men det visade  sig att hon alla redan varit ute och hittat egen mat fast den var troligen avsedd att visa upp.

 

Men husse han såg den inte och konstigt nog såg jag inte den när jag gick ut tidigare utan det var först efter jag skulle gå in som jag fick se den låg där. Fast helt säker på att katten dödat den var jag inte de brukar inte vara så likstela efter 1½ timme som denna var kan någon annan tagit den och "katta" bara dragit hem den



Av Bengt Bertilsson - 12 mars 2015 06:00

Utsikt från min farstutrappa går inte att klaga på bara jag sitter där när ögonblicket dyker upp.

 

Idag ensam fast det brukar vara två som går går här utanför allt som ofta  


  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards