Alla inlägg under mars 2015

Av Bengt Bertilsson - 5 mars 2015 06:00

Våren fick ett bakslag under helgen med snöblask men när lillördagen kom då visade våren upp sig och temperaturen visade + 6 och solen gasade från en himmel som allt som ofta var molnfri

 

Krokusarna tackade trivs i rabatten utmed en västervägg

 

På södergavel växer det också krokusarna

 

Samt påskliljor som börjat komma upp

 ,


Fast det är inte samma växlighet som 2014  

Av Bengt Bertilsson - 5 mars 2015 00:15

Vårkänslorna i naturen

 

Fast dessa gör det nog oavsett väderlek bara de kommmer till förökar de sig fort sen. Fast dessa var de första som jag såg i år.

Av Bengt Bertilsson - 4 mars 2015 19:47

Fast får man säga himlavalvet i vårt sekulerade samhälle numera utan att få på tafsen av någon ateist som vaken tror på det ena som det andra mer än på sin egen förträfflighet

 

Oavsett den dök upp på nytt

 

Nattlampan fast det är ingen lampa utan en reflex sägs det av solen

 

Ändå säger vi att månen lyser där upp och den är full på nytt igen

 

Dessutom verkar det bli stjärnklart också fast alla har inte dykt upp ännu men det lär bli fler framåt natten om det inte kommer moln i vägen och kvälltemperaturen sjönk under nollan plötsligt

Av Bengt Bertilsson - 4 mars 2015 00:15

ModernaSvenskaNorskaDanskaIsländska
JanuariTorsmånadTorreGlugmånedThórri
FebruariGöjemånadGjöBlidemånedGói
MarsVårmånad/ugglemånadGressmåned/vårmånedTordmånedEinmanadur
AprilGräsmånad ?FåremånedHarpa/gaukmanadur/sádtid
MajBlomstermånad/lövmånad ?MajmånedSkerpla/eggtíd/stekktíd
JuniSommarmånad/midsommarmånadSommermånedSkärsommerSólmanadur/selmanadur
JuliHömånad/ormmånadHöymånedOrmemånedHeyannir/midsumar/ormamanadur
AugustiSkördemånad/rötmånadKornskurdemånedHöstmånedTvimanadur/kornskurdarmanadur/heyannir
SeptemberHöstmånadHaustmånedFiskemånedHaustmanadur/kornskurdarmanadur/
OktoberSlaktmånadSlaktemånedSädemånedGormanadur
NovemberVintermånadVintermånedSlagtemånedÝlir/frermanadur
DecemberJulmånad/kristmånadJulemånedKristmånedMörsugur/jólmanadur/hrutmanadur

Gammelnordiska kalendern

Några namn hade jag hört talas om och finns att läsa i Bondepraktikan också. Några namn komer jag ihåg från min barndom då min far och mor var lantbrukare var det årstiderna och vad som ägde rum på ett jordburk som styrde och gav ett naturligt namn för en månad.

Av Bengt Bertilsson - 3 mars 2015 00:15

Sågbocken har gjort sitt och tjurskallen han är mör.

 

Vedhögen uppsågad och väntar nu på att bli kluven eller är det klyven den skall bli eller beror det på vad som syftet är som avgör det.

 

På ett lasset skulle det vara 22 kubik och nu när jag sågat tog jag några kliv och det är ca 8 * 2 * 1 m

men det är räknat mellan tummen och pekfingret

 

Av Bengt Bertilsson - 2 mars 2015 14:55

Skiftande väderlek numera igår blötsnö

 

Idag var det en sol som försökte titta upp i horisonten men blev ganska omgående nedknuffad

  

Men det är de korta stunderna som många gånger är det jag kommer ihåg.

Av Bengt Bertilsson - 2 mars 2015 00:15

Det var förr de sa detta för den 1 mars i år vill jag inte hävda det var så vårlikt när jag tittade ut.  

 

Kanske skulle vi snacka om falsk marknadsföring istället. Bötsnö och temperaturen visade förvisso plus men det var inte mycket mer.

Av Bengt Bertilsson - 1 mars 2015 07:21

Årets ved ligger på gårdsplanen.

 

och här kommer en rapport från en vedhög.

        

Sakta men säkert sågar jag min ved när kroppen säger det är okey eller så är det latmasken som gör sig påmind.

       

2 timmar per dag har varit mitt motto sen så får det räcka tillsvidare. Var sak får ha sin tid nämligen. Sen är det inte bara att såga det skall plockas undan och det skall städas upp efteråt också och var sak har sin tid som sagt tidigare.

          

Allt blir inte ved, kvar på marken finns det sågspån efter min framfart med motorsåg. Detta räfsar jag ihop och sålla i en plastback med lämpligt stora hål för att få täckmaterial till mina trädgårdsbuskar.

 

4 säckar har det blivit efter första vedhögen, förväntar jag mig det dubbla detta när det är klart.

    

När jag sållat sågspånen får jag ett restmaterial.

 

2 skottkärror med skogspinnar har det blivit.

 

Detta kör jag ut i skogen på nytt, fast det går att torka och använda som tänd material i vedpannan också.  

 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards